مواد اولیه ومورد نیاز قالیبافی وتابلوفرش

پشم
در فلات پهناور ایران علی رغم خشکی نسبی آب و هوای آن، مراتع سرسبزی برای پرورش دام وجود دارد. در دامنه های کوه های البرز و رشته جبال زاگرس به ویژه در نواحی سنندج و کرمانشاه و نواحی شمال خراسان و بلوچستان و نقاط مرکزی ایران گوسفندانی پرورش می یابند که پشم های مرغوب آن ها در تهیه فرش های با دوام و پاخور بکار می روند.
نژادهای معروف گوسفندان ایران عبارتند از: قره گل، ماکوئی، سنجابی، کردی، افشاری، بلوچی، قزل، کلکوهی، مغانی، بختیاری، نائینی و سنگسری.
بیشتر گوسفندان ایران از نوع نژادهای با پشم ضخیم هستند و متجاوز از ۶۵ تا ۷۰ درصد پشم آن ها از نوع هتروتیپ HETEROTYPE است بر اثر این کیفیت تار پشم زبرتر، ضخیم تر و مستحکم تر بوده و کاملاً مناسب برای قالی بافی می باشد. قطر تار پشم نژادهای گوسفندان ایران بین ۳۵ تا ۵۰ میکرون (۳۵ تا ۵۰ هزارم میلی متر) و طول آن ها حتی تا ۳۸ سانتی متر نیز می رسد.

IMG_9939987168100
گوسفندانی که در کوهستان ها و هوای معتدل پرورش می یابند نسبت به گوسفندان نقاط پست و مرطوب پشم های مرغوب تری تولید می کنند. هم چنین پشم هائی که در فصل بهار چیده شده باشند کیفیت بهتری نسبت به پشم های پائیزه دارند.
پشم های سفید رنگ خاصیت رنگ پذیری بهتری نسبت به سایر پشم ها دارند لذا بیشتر مطلوب رنگرزان هستند. ناگفته نماند رنگ پشم گوسفندان نژاد سفید روشن نیست بلکه در حقیقت نخودی و یا زرد روشن است. تنها پشم برخی از نژادها مانند گوسفندان سیستانی به طور کامل سفید و براق هستند که بعد از رنگرزی شفافیت و جلوه خاصی پیدا می کنند.
پشمی که برای بافت قالی انتخاب می گردد باید دارای خصوصیاتویژه ای باشد. قطر پشم های مناسب برای قالی بافی در حدود ۳۰ تا ۴۰ میکرون (۳۰ تا ۴۰ هزارم میلی متر) است. از پشم معمولاً پرز و یا گوشت فرش بافته می شود ولی بافندگان ایلیاتی مانند قشقائی، بلوچ ها، تراکمه و طوایف لر تار و پود فرش های خود را نیز از پشم انتخاب می کنند. به ندرت در گذشته نیز برخی از فرش های همدانی و بلوچی با پشم شتر بافته می شده است. تقریباً در تمام مراکز بافندگی ایران شیرازه های فرش را از جنس پشم انتخاب می کنند ( به استثنای فرش های ابریشمی). در فرش های لری و بلوچی گاهی نیز از موی بز برای این منظور استفاده می کنند.
در موارد معدودی در گذشته برخی از سوداگران و قالی بافان متقلب از الیاف سلولزی پشم نما مانند «کوپر آمونیوم ویسکوز» یا پشم های نامرغوبی که از صورت نخ خارج شده و دوباره رشته شده بودند و یا از پشم مردار در بافت فرش استفاده می نمودند. این گونه تقلبات که گاهی توأم با استفاده از رنگ های جوهری بود موجب آن شد که تا مدتی به شهرت فرش های ایران لطمه وارد شود.
پشمی که از گوسفند چیده می شود دارای مواد خارجی زیادی است که قبل از ریسندگی باید آن ها را از پشم جدا کرد. این مواد عبارتند از: چربی پشم (لانولین)، ادرار و عرق بدن حیوان که در روی پشم خشک شده و حاوی املاح پتاسیم و سدیم و اسیدهای معدنی و آلی می باشد و هم چنین شن و خاک و خاشاک و سوخته های داغ و باقی مانده روغن ها و مرهم هایی که برای التیام زخم بر روی بدن حیوان مالیده اند.
برای جدا کردن این مواد باید الیاف پشم را شست و شو نمود. بعد از این عمل باید آب پشم با دقت گرفته شده و در مکانی کاملاً تمیز به صورت یکنواخت خشک شود. این قبیل عملیات را یا با دست و یا در کارخانه های پشم شویی که با وسایل شستشوی مکانیکی و دستگاه های خشک کن مجهز هستند انجام می دهند.
بعد از مرحله خشک شدن پشم ها را می ریسند و سپس کلاف های حاصله را در کارگاه های رنگرزی به رنگ های مورد نظر در می آورند. عمل ریسندگی را یا با دست انجام می دهند (دست ریس) و یا اینکه در ماشین های مخصوص آنها را می ریسند که در این صورت پشم در مقدار زیاد و به صورت کاملاً یکنواخت رشته و تابیده می شود. پشم های دست ریس بیشتر در روستاها و مراکز قالی بافی ایلیاتی تهیه می شوند.
کیفیت پشم
عواملی مانند قطره، طول، جعد، استحکام، برگشت پذیری،نرمی، شفافیت، بو و رنگ در ساختمان و مرغوبیت پشم نقش اساسی دارند. به اعتماد متخصصین فن بهترین پشم برای قالیبافی، پشم ایرانی است که به لحاظ داشتن ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی، مرغوبترین قالیها از آن بافته می شود. مهمترین نوع پشم ایرانی پشم مناطق کرمانشاه، خوزستان، خراسان و نژاد بلوچ هستند، که پشم به دست آمده در کرمانشاه و اهواز دارای الیاف قطور و بلند و مجعد بوده و مورد مصرف قالیهای درشت بافت می باشند ولی در مناطقی چون تربت حیدریه و سیرجان، پشمها از نوع ظریف و نرم و دارای الیاف متوسط و معمولی ومناسب قالیهای ریزبافت می باشند.
مراحل تبدیل پشم به خامه قالیبافی (نخ پشمی)
پشم گوسفند را پس از چیدن از روی پوست گوسفند، از لحاظ نوع رنگ و طول الیاف آن طبقه بندی می‌کنند. سپس در کارخانجات شستشو پشم و یا در محلهای مناسب، پشمها را شستشو داده و نسبت به ریس آن اقدام می نمایند. پشم معمولاً به دو طریق ریسیده می شود:
دستی : به وسیله دوک و چرخهای دستی نخ ریسی انجام می شود.
ماشینی : در نوع ماشینی پشم ابتدا توسط دستگاههای ماشینی نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک حلاجی شده و بعد به صورت نیمچه نخ در می آید و سپس در دستگاههای تمام تاب تابیده شده و سپس دولا و کلاف می شود.
خامه یا نخ پشمی رشته شده از پشم، ماده اصلی تشکیل دهنده قالی است و به نسبت قطری که دارد دارای نمره های مخصوص است که براساس سیستم متریک تعیین و نامگذاری می شود. تعیین متریک خامه بدین ترتیب است که مقدار طول نخ پشمی در یک گرم را محاسبه می کنند که آن را نمره یا متریک خامه گویند. برای محاسبه نمره یا متریک خامه از فرمول زیر استفاده می‌شود.
وزن ثابت یک گرم /طول نخ برحسب متر = متریک نخ

چون خامه مورد مصرف در قالیبافی معمولاً دولا می باشد نمره خامه با ذکر تعداد لای آن نشان داده می شود، لازم به یادآوری است که دو نوع نخ پشمی دولا در قالیبافی مصرف می شود که عبارتند از دولای تابیده و دولای موازی(بدون تاب).
در حال حاضر خامه های مورد مصرف و معمول در قالیبافی ایران در متریکهای ۲/۳، ۲/۴، ۲/۵، ۲/۶، ۲/۷، ۲/۸، ۲/۱۰، ۲/۱۱، ۲/۱۲، ۲/۱۴،۳/۱۶، ۲/۲۰، ۳/۲۰، ۴/۲۰، ۶/۲۰ و ۲/۲۴ می باشند. نخ پشمی را متناسب با رنگهای مورد نیاز در قالیبافی رنگرزی و در قالیبافی مصرف می نمایند.

کرک
کرک یکی از مواد تشکیل دهنده قالی های ظریف و نسبتاً گران قیمت است. کرک در اصطلاح به پشم های نرمی که روی بدن گوسفند و بز و شتر روئیده و به هنگام شانه کردن بدن این حیوانات بین دندانه های شانه گیر می کنند گفته می شود.
با توجه به کثرت قالیچه های موجود در بازار که به غلط به قالیچه های کرکی معروف هستند به خوبی استنباط می شود که این تعداد قالیچه قاعدتاً نمی توانند از پشم هایی که بدین طریق مشکل بدست می آیند بافته شود بلکه پشم های ظریف خارجی مانند «مرینوس» هستند که پرز این قبیل قالیچه ها را تشکیل می دهند.
پنبه
الیاف پنبه ای در قالی بافی مورد مصرف زیاد دارند به طوری که تقریباً می توان گفت که تار و پود اکثر فرش های ایران از پنبه می باشد. یکی از امتیازات رشته های پنبه ای نسبت به انواع پشمی آن این است که چون آفت بید به خوردن آن تمایلی ندارد لذا فرش هایی که تار و پود آن ها از پنبه می باشد در صورتی که در معرض بید خوردگی قرار گیرند تنها پرز و یا گوشت آن ها از بین می رود و سوراخ و یا حفره ای در آن ایجاد نمی شود و در نتیجه به آسانی می توان طبقه جدیدی از پرز را از طریق گره زدن بر روی شبکه تار و پود فرش که سالم باقی مانده است به وجود آورد.
الیاف پنبه ای استحکام زیادتری نسبت به پشم دارند و هم چنین به دلیل خاصیت کشش کمتری که در مقایسه با الیاف پشمی دارند برای تار و پود قالی مناسب تر می باشند. پنبه ایران با خصوصیات ویژه ای که دارد برخلاف عدم قابلیتش برای بافت پارچه های ظریف برای تار و پود فرش های درشت بافت و متوسط بسیار مناسب است. از الیاف پنبه ای نمی توان برای پرز قالی استفاده کرد. در موارد بسیار نادری دیده شده است که پنبه را براق و ابریشم نما کرده و فرش های ابریشمی تقلبی از آن بافته اند. گاهی برای پود گذاری به جای پنبه از الیاف ویسکوز نیز استفاده می شود. برای تشخیص پنبه از ویسکوز بهترین طریقه این است که الیاف مشکوک را در آب خیس کنند. الیاف ویسکوز بعد از این عمل به سهولت پاره می شوند در حالی که پنبه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.
نخ پنبه‌ای
همان طوری که در بحث چله کشی اشاره شد، نخ پنبه ای از الیاف غوزک گیاه پنبه به دست می آید و به صورت دستی یا ماشینی متناسب با نیاز چندلا شده و مورد مصرف قرار می گیرد. به طور کلی نخ پنبه ای در سه حالت در قالیبافی به کار می رود:
به صورت تار یا چله
در بحث چله کشی توضیح داده شده است.
به صورت پود ضخیم
نخ پنبه ای به عنوان پود ضخیم بعد از هر ردیف یا رجهای بافته شده در قالیبافی به کار می رود و آن را از وسط تارهای زیر و رو عبور داده و برای استحکام قالی در کلیه قالیها از آن استفاده می کنند. در قالیبافی نمره معمولی برای پود ضخیم ۵- ۱۰- ۲۰ است که متناسب با ظرافت و ضخامت قالی چندلا شده و به رنگهای آبی یا قرمز رنگرزی می شوند. ضمناً برای اینکه این پود در وسط تارهای زیر و رو بهتر جا گرفته و قالی حالت نرمی داشته باشد معمولاً این گونه نخها نسبت به نخهای چله، تاب کمتری دارند.
به صورت پود نازک
نخ پنبه ای به عنوان پود نازک بعد از به کار بردن پود ضخیم در قالیبافی به کار می رود و از بالای زیگزاک به دم کار و روی پود ضخیم هدایت می شود. از آنجا که این پود تمام چله ها را دور می زند باعث استحکام عرضی قالی شده و تارها را در یک ردیف منظم می نماید. نمرات نخ پنبه ای پود نازک معمولاً ۲۰، ۳۲، ۴۰، ۵۰ است که متناسب با ریزی و درشتی قالی از ۲ تا ۶ لا شده و مصرف می شود. معمولاً این نخ را متناسب با رنگ قالی مصرف می نمایند، ولی بیشتر رنگهای آبی و سرمه ای در بافت قالی مصرف می شود.

ابریشم
الیاف ابریشم یا از پیله کرم ابریشم بدست می آیند و یا بصورت مصنوعی تولید می شوند که البته نوع مصنوعی آن برای بافت فرش چندان مناسب نیست. الیاف ابریشمی در نسبت مساوی به قطر به مراتب مستحکم تر از الیاف پشمی می باشند.
بافت فرش با مصالح ابریشمی کاری بسیار دقیق و پرزحمت است به این سبب همیشه فرش های گرانبها و با رج شمار بالا را با آن می بافند. گاهی از ابریشم برای برق و جلا دادن و برجسته نشان دادن طرح و نقش استفاده می کنند مانند فرش های گل ابریشم نائین، کاشان، تبریز و بیرجند و یا اینکه به عنوان تار و پود آن را به کار می برند (قالیچه های چله ابریشمی اصفهانی).
معمولاً نسبت وزنی تار و پود و پرز در فرش های پشمی و ابریشمی با توجه به نوع بافت به شرح زیر می باشد. چله (تار) ۲۰-۱۲ درصد، خامه یا پرز ۷۰-۵۰ درصد. و به عنوان یک قاعده کم و بیش کلی می توان گفت که از صد در صد وزن فرش پانزده درصد آن چله، پانزده درصد وزن پود و بقیه (هفتاد درصد) مربوط به وزن پرز فرش
نخ ابریشمی
یکی از مواد نیاز در قالیبافی ابریشم است که از پیله کرم ابریشم بدست می آید. در صنعت قالیبافی از ابریشم برای پرز و تار قالیهای ریزبافت استفاده می کنند. ابریشم به واسطه نرمی، شفافیت همراه با ظرافت و استحکام فوق العاده ای که دارد یکی از مهمترین و گرانبهاترین الیاف شمرده می شود. با ابریشم قالیهای بسیار ظریف بافته می شود و قالیهای بافته شده از ابریشم بیشتر جنبه تزیینی داشته و در تهیه تابلو از آن استفاده می شود. اکثر قالیهای موزه ای جهان از ابریشم است.
در قالیبافی، از ابریشم به دو صورت استفاده می شود:
کاربرد ابریشم در چله کشی: معمولاً نخهای ظریفتر ابریشم را برای تار قالی انتخاب کرده و آن را متناسب با رجشمارهای مختلف قالی چندلا کرده و تاب می دهند و به عنوان چله در قالیهای ظریف مصرف می نمایند.
کاربرد ابریشم در گره قالی به جای نخ پشمی (خامه): در برخی از قالیها به جای نخ پشمی از نخ ابریشمی که اصطلاحاً به آن گل ابریشم می گویند که نسبت به چله ابریشم تاب کمتری دارد و همانند خامه رنگ می‌شود، استفاده می کنندو متناسب با متریک خامه در بافت قالیهای چله ابریشمی، گل ابریشمی، کف ابریشم و یا تمام ابریشم به کار می رود. این نوع نخ به علت گرانی با مهارت و دقت لازم در قالیهای ریزبافت مصرف می شود و از این جهت ابریشم را در قالیهای درشت و یا آموزشی (مرحله مقدماتی) به کار نمی برند.

دوره تکمیلی آموزش قالیبافی تابلوفرش در تهران

زیر نظر استاد زبده و سرشناس کشور سید حامد محمدی

و برترین و مجرب ترین اساتید اتحادیه فرشبافی ایران

بامدیریت : سید حامد محمدی

آموزش فرشبافی را اصولی تر و حرفه ای تر از همه جا

در دوره های آموزشی تضمینی با ما بگذرانید

تابلو فرش دستباف


 آموزشگاه قالیبافی تابلو فرش تکتا برگزار میکند

آموزش قالیبافی تابلو فرش در تمامی مناطق تهران
-آموزش قالیبافی تابلو فرش در آموزشگاه یا در منزل
آموزش قالیبافی تابلو فرش فقط در 6 جلسه

-آموزش قالیبافی تابلو فرش توسط استاد مجرب و دوره دیده با مدرک رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
-آموزش قالیبافی تابلو فرش با مدرک فنی و حرفه ای
-آموزش قالیبافی و تابلو فرش با بیمه تامین اجتماعی
-آموزش قالیبافی تابلو فرش به همراه وا خود اشتغالی
-آموزش قالیبافی تابلو فرش ویژه آقایان وبانوان
آموزش قالیبافی تابلو فرش با شرایط آسان برای شاغلین حتی جمعه ها
-تهیه و لوازم بافت و ابزار قالیبافی نخ و نقشه تابلو فرش
-آموزش خصوصی در آموزشگاه یا در منزل

-ویژگیهای نهفته دربافت تابلو فرش:

پیشگیری و درمان بیماریهای روحی

-رسیدن به بالاترین مرتبه آرامش

-پرکردن اوقات فراغت با هنر اصیل ایرانی

-کسب درآمدمناسب و دائم

-بدون مشکلات رفت و آمد

– در صورت تشکیل کلاس های خصوصی دو نفره 40 درصد تخفیف وکلاسهای 3نفره60درصد در هزینه شهریه

منظور میگردد.همچنین بابت مشاوره ی بیمه ی قالیبافی شماره های موسسه علمی فرهنگی و آموزشی تکتا را اشغال ننمایید.

توضیح اجمالی در مورد بیمه ی قالیبافی این هست که:

1-شما با مبلغ ماهیانه ی تنها 60 هزار تومن خود را بیمه میکنید و سهم بیشتر و بقیه را دولت حمایت میکند و آنرا تا سقف 160 هزار تومان پرداخت مینماید.
2-مدت زمان بازنشستگی این نوع بیمه به علت شرایط سختی کار ، 15 سال میباشد که بسیار فوق العاده میباشد برای کسانی که میخواهند عوض 30 سال 15 ساله بازنشست شوند.در نتیجه فرصت را نباید از دست بدهند. بعلاوه اینکه خود کار آماده سازی و بافت تابلوفرش بسیار درآمد زا در داخل و خارج ایران میباشد و قابلیت صادرات به خارج را نیز دارا میباشد. فقط جهت ثبت نام قطعی در کلاس های خصوصی قالی بافی و ساخت تابلوفرش با شماره های   22169174 یا 09125932201یا 33196763 تماس بگیرید.

آموزشگاه قالیبافی تابلوفرش تکتا افتخار دارد که کلیه مباحث فرشبافی را در یک دوره 6 جلسه ای

به صورت کلاسهای عمومی و یا خصوصی در آموزشگاه یا درمنزل تدریس کند

هنرجویان عزیز توجه داشته باشند که دوره ها به صورت حرفه ای بوده وکلیات مباحث فرشبافی

بدون هیچ کم وکاستی را با مدرسین رسمی اتحادیه خواهند گذراند(نه بخشی از هنر فرشبافی را)

هنرجو بعد از گذراندن دوره نیازی به شرکت در کلاسهای دیگری را نخواهد داشت

بعداز اتمام دوره هنر جو میتواند انواع فرش های زیرپایی و انواع تابلوفرش ها را بافته و کسب درآمد کند 

فروش انواع نخ و نقشه عددی و سنتی

– فروش نقشه های عددی ( کامپیوتری) همراه با 10 رنگ ابریشم

-نخ و نقشه های سنتی با کیفیت

– قیمتها مناسب تر از همه جاست

– ارسال به شهرستان یک روزه از طریق پست پیشتاز

– تلفن فروش به تهران و شهرستانها 09125932201محمدی

     کانال تلگرام:  نتیجه تصویری برای عکس  تلگرام telegram.me/fashhaidastbaft             

برای دیدن گالری ونخ ونقشه ها به آدرس سایت http://dasbaf.ir/ مراجعه کنید

۰ Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

شما از طریق این فرم می توانید با ما تماس بگیرید. پاسخ شما در اسرع وقت از طریق ایمیل ارسال میشود.

Sending

کلیه حقوق برای دستباف محفوظ است.

Log in with your credentials

Forgot your details?